Co je vyrovnávací můstek?
Důležitým prvkem průmyslových objektů a logistických center jsou vyrovnávací neboli nakládací můstky. SPEDOS dodává nejkomplexnější řešení nakládací techniky, které splní i ty nejnáročnější technické a designové požadavky. Vyrábíme jak hydraulické, tak mechanické můstky. Nejčastěji jsou vyrovnávací můstky v kompletu s těsnicími límci. Spolu s vraty (nejčastěji sekčními) pak můstek a límec tvoří nakládací místo.
Vyrovnávací můstky najdou své uplatnění ve výrobních podnicích, skladech a dalších objektech. Slouží pro snadnou a rychlou nakládku a vykládku nákladních automobilů.
Typy vyrovnávacích můstků
Hydraulický stacionární (pevně zabudovaný v rampě) vyrovnávací můstek: Můstek je usazen v šachtě rampy (podlahy skladu). Po té, co k rampě nacouvá nákladní automobil, obsluha pomocí tlačítka na ovládací skříni (součást dodávky) uvede do chodu hydraulický agregát, který je součástí můstku. Ten je zvednut do horní polohy, je vysunuto výsuvné čelo nebo napřímeno sklopné čelo a můstek klesne na korbu nákladního automobilu, ať je nad, nebo pod úrovní rampy. Tak překlene výškový rozdíl mezi úrovní rampy (skladu) a korbou. Manipulační prostředek pak může vjíždět přes můstek přímo na korbu a plynule nakládat, nebo vykládat automobil. Můstek sám kopíruje klesání a zvedání automobilu způsobeného měnícím se zatížením vozu.
Po ukončení nakládky obsluha opět pouhým stisknutím tlačítka uvede opačným postupem můstek do výchozí polohy.
Podle výšky rampy a podle nákladních automobilů, které k můstku jezdí, a podle manipulačního prostředku, který nákladní automobil nakládá, je volena jeho šířka, délka a nosnost. Při výběru vhodné délky můstku je třeba vzít v úvahu, že podle ČSN EN 1398 nesmí být sklon můstku při provozu větší než 12,5% (přibližně 7°) od vodorovné roviny. Nejčastěji používaným stacionárním vyrovnávacím můstkem je hydraulický můstek se sklopným čelem.
Hydraulický vyrovnávací můstek s výsuvným (teleskopickým) čelem je používán tam, kde je důležité přesné umístění čela můstku na kraj korby automobilu v případech, kdy náklad bude umísťován až úplně těsně na konec ložné plochy korby. Nebo je volen v případech, kdy před můstkem v klidovém stavu jsou zavírána vrata (tzv. ISO místa).
"Mini" můstek je malý mechanický vyrovnávací můstek, který je možné použít v případech, kdy k můstku budou jezdit automobily s korbou ve stejné výšce. Před výběrem tohoto můstku je třeba se ubezpečit, že rampa bude mít odpovídající výšku nad povrchem vozovky.